piątek, 3 czerwca 2016

Opalanie w pigułce - fotostarzenie, korzystanie z solarium i naturalne substancje chroniące nas przed promieniowaniem UV

Sezon na opalanie rozpoczęty, pogoda piękna więc szkoda siedzieć w domu, ale słońce oprócz dobroczynnego wpływu na nasze samopoczucie ma też swoje wady. Słońce emituje szkodliwe dla naszej skóry promieniowanie UVA i UVB.

Promienie UVA działają na poziomie naskórka powodując wysuszenie i podrażnienie. Powodują powstanie rumienia oraz poparzeń słonecznych a także przy długotrwałej ekspozycji mogą przyczyniać się do rozwoju raka.
Promienie UVB docierają do skóry właściwej. To one są przyczyną degradacji włókien kolagenowych i fotostarzenia naszej skóry.
W wyniku długotrwałej ekspozycji na promieniowanie słoneczne w naszej skórze powstają zmiany noszące nazwę fotostarzenia się skóry. Nie ma ono nic wspólnego z naturalnym biologicznym starzeniem się naszej skóry. Co ciekawe, badania naukowe wskazują, że proces starzenia się skóry bez ingerencji słońca byłby widoczny dopiero koło 60roku życia, a stosując fotoochronę już od wczesnych lat dziecinnych można opóźnić ten proces aż o 80% !
http://www.poradnikzdrowie.pl/uroda/cialo-higiena/jak-opalac-sie-bezpiecznie-i-leczyc-oparzenia-skory-poradnik-zdrowego_33864.html

Za fotostarzenie w głównej mierze odpowiada promieniowanie UVA. Pojawiają się różnice ilościowe między włóknami elastyny, których jest więcej, a włóknami kolagenu, których zaczyna brakować. Białka skóry tracą swoją funkcję podporową, co na skórze objawia się utratą elastyczności i pojawianiem nierówności. Fotostarzenie obejmuje również naczynia krwionośne. Stają się one osłabione, kręte i widoczne na powierzchni skóry. Promieniowanie słoneczne przyczynia się także do powstawania przebarwień skórnych. Dzieje się tak dlatego, że promienie zaburzają działanie komórek produkujących melaninę.

Podsumowując fotostarzenie cechuje:
  • głębokie zmarszczki
  • zaburzenia pigmentacji skóry – hiperpigmentacja, plamy soczewicowate, ostuda
  • zaburzenia naczyniowe – naczyniaki na odsłoniętych partiach skóry, teleangiektazje
  • zmiany przednowotworowe – rogowacenie posłoneczne
  • zmiany nowotworowe - czerniak, rak kolczystokomórkowy i podstawnokomórkowy
  • zmiany jakości skóry – pogrubienie naskórka, zwiotczenie, suchość i zwiększona wrażliwość skóry

Oczywiście aby uniknąć efektów fotostarzenia należy unikać ekspozycji słonecznej między godziną 10-14 a jeśli musimy przebywać wtedy na słońcu, szukać cienia. Należy stosować odzież ochronną oraz preparaty z filtrem ochronnym (minimum SPF 15).
Zatrzymując się przy preparatach ochronnych – istnieją naturalne substancje mogące w skuteczny ale i bezpieczny sposób zapobiegać szkodliwym skutkom działania promieni ultrafioletowych.
Poniżej podam listę naturalnych olejów, które nie tylko będą nas chronić przed słońcem ale i dodatkowo odżywią i nawilżą naszą skórę:
  • olej z pestek malin – pełni rolę naturalnego filtra przeciwsłonecznego w zakresie SPF 30-50. Dodatkowo wykazuje działania rozjaśniające, ujędrniające i przeciwzapalne.
  • olej marchewkowy – chroni przed promieniowaniem w zakresie SPF 30-40. Olej ten wzmacnia skórę, łagodzi, wygładza i bardzo dobrze regeneruje.
  • olej sezamowy – ma faktor SPF 4. Utrzymuje nawilżenie skóry oraz ma działanie przeciwstarzeniowe.
  • olej kokosowy – tutaj współczynnik ochrony to SPF 2-10. Bardzo dobrze nawilża i odżywia skórę, łagodzi podrażnienia.
  • masło shea – popularne masło shea uchroni nas przed promieniem na poziomie SPF 10. Dodatkowo masło to uelastyczni, odżywi i nawilży skórę całego ciała.
  • olej awokado - ma filtr SPF 4-15. Odżywia skórę oraz uzupełnia barierę lipidową skóry.
  • oliwa z oliwek – posiada ochronę w zakresie SPF 8. Ma działanie ochronne, nawilżające, przeciwzapalne i antyalergiczne.
  • olej z kiełków pszenicy - SPF 20. Chroni przed utratą wilgoci, wygładza i wykazuje działanie ochronne.
  • olej z orzechów macadamia - zawiera SPF 6 oraz działa zmiękczająco, wygładzająco oraz łagodząco.
  • olej migdałowy – Wygładza i zmiękcza skórę a jego działanie ochronne to SPF 5.
http://www.kliknijwzdrowie.pl/olejek-do-ciala-z-oleju-kokosowego/

Z ciekawostek skóra każdego z nas wydziela sebum, które stanowi naturalną ochronę przeciwsłoneczną w zakresie 6-8 SPF. Dlatego też przed opalaniem nie zmywajmy jej prysznicem ;) Ostatnie badania wykazały, że picie kawy bogatej w polifenole pomaga chronić naszą skórę przed spowodowanymi fotostarzeniem przebarwieniami. Na drugim miejscu uplasowała się zielona herbata.

Na koniec kilka słów o korzystaniu z solarium. Niektórzy bowiem nadal uważają, że opalanie się w solarium jest bezpieczniejsze niż zwykłe kąpiele słoneczne. Nic bardziej mylnego. Lampy w solariach emitują głównie promieniowanie UVA, które dociera do skóry właściwej. Promienie UVA przyśpieszają starzenie skóry, sprzyjają nowotworom a także niszczą włosy i paznokcie. Nie chcę tu pisać o całkowitej rezygnacji z solarium, ponieważ w szare lub zimowe dni na pewno poprawi nam nastrój. Należy jednak ograniczyć takie wizyty do 2-3 do roku. A korzystając z solarium pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Należy nie zapominać o użyciu filtra ochronnego, wyłączeniu lampy na twarz (skóra jest tu bardzo delikatna) albo zastosowaniu okularów ochronnych, sztyftu z filtrem do ust, należy chronić także brodawki piersiowe (np. płatkami kosmetycznymi). Pamiętajmy, żeby po opalaniu dobrze nawilżyć skórę oraz uzupełnić płyny pijąc około litra wody.

http://www.glamki.pl/uroda/pielegnacja/uwaga-na-solaria-czy-opalanie-w-solarium-jest-niebezpieczne-sprawdz-czym-grozi-solarium,20_5970.html
Istnieją również bezwzględne przeciwwskazania do korzystania z solarium:
  • ciąża i okres do 2miesięcy po porodzie
  • choroby tkanki łącznej np. toczeń
  • choroby serca, cukrzyca, bielactwo, nadciśnienie, łuszczyca, trądzik różowaty, opryszczka, choroby nerek czy tarczycy
  • przyjmowanie leków światłouczulających np. antykoncepcyjnych czy z wyciągiem z dziurawca
  • stosowanie kosmetyków z retinolem i kwasami AHA
  • skłonność do rozszerzonych i pękających naczynek
  • okres po zabiegu depilacji, zamykania naczynek lub złuszczaniu naskórka
  • posiadanie I fototypu skóry

Pamiętajmy, szczególnie teraz w okresie letnim o ostrożnym dawkowaniu słońca i skutecznej ochronie. Zapobiegniemy nie tylko bolesnym poparzeniom ale i zachowamy młody wygląd na dłużej.

3 komentarze:

  1. Racja, trzeba uważać na słońce, tym bardziej że niestety bardziej grzeje i parzy niż opala :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Poprawić nawilżenie skóry można przez uzdatnienie wody prysznicowej. Można to w łatwy sposób uzyskać nakładając na prysznic filtr prysznicowo-kąpielowy z systemem kdf. U nas ten filtr bardzo poprawił nawilżenie skóry całej rodziny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię się opalać, ale staram się nie przesadzać, żeby nie zniszczyć skóry, widziałam jak wygląda twarz, na którą nie nakłada się filtru i zdecydowanie nie chcę tak wyglądać

    OdpowiedzUsuń