piątek, 3 czerwca 2016

Opalanie w pigułce - fotostarzenie, korzystanie z solarium i naturalne substancje chroniące nas przed promieniowaniem UV

Sezon na opalanie rozpoczęty, pogoda piękna więc szkoda siedzieć w domu, ale słońce oprócz dobroczynnego wpływu na nasze samopoczucie ma też swoje wady. Słońce emituje szkodliwe dla naszej skóry promieniowanie UVA i UVB.

Promienie UVA działają na poziomie naskórka powodując wysuszenie i podrażnienie. Powodują powstanie rumienia oraz poparzeń słonecznych a także przy długotrwałej ekspozycji mogą przyczyniać się do rozwoju raka.
Promienie UVB docierają do skóry właściwej. To one są przyczyną degradacji włókien kolagenowych i fotostarzenia naszej skóry.
W wyniku długotrwałej ekspozycji na promieniowanie słoneczne w naszej skórze powstają zmiany noszące nazwę fotostarzenia się skóry. Nie ma ono nic wspólnego z naturalnym biologicznym starzeniem się naszej skóry. Co ciekawe, badania naukowe wskazują, że proces starzenia się skóry bez ingerencji słońca byłby widoczny dopiero koło 60roku życia, a stosując fotoochronę już od wczesnych lat dziecinnych można opóźnić ten proces aż o 80% !
http://www.poradnikzdrowie.pl/uroda/cialo-higiena/jak-opalac-sie-bezpiecznie-i-leczyc-oparzenia-skory-poradnik-zdrowego_33864.html

Za fotostarzenie w głównej mierze odpowiada promieniowanie UVA. Pojawiają się różnice ilościowe między włóknami elastyny, których jest więcej, a włóknami kolagenu, których zaczyna brakować. Białka skóry tracą swoją funkcję podporową, co na skórze objawia się utratą elastyczności i pojawianiem nierówności. Fotostarzenie obejmuje również naczynia krwionośne. Stają się one osłabione, kręte i widoczne na powierzchni skóry. Promieniowanie słoneczne przyczynia się także do powstawania przebarwień skórnych. Dzieje się tak dlatego, że promienie zaburzają działanie komórek produkujących melaninę.

Podsumowując fotostarzenie cechuje:
  • głębokie zmarszczki
  • zaburzenia pigmentacji skóry – hiperpigmentacja, plamy soczewicowate, ostuda
  • zaburzenia naczyniowe – naczyniaki na odsłoniętych partiach skóry, teleangiektazje
  • zmiany przednowotworowe – rogowacenie posłoneczne
  • zmiany nowotworowe - czerniak, rak kolczystokomórkowy i podstawnokomórkowy
  • zmiany jakości skóry – pogrubienie naskórka, zwiotczenie, suchość i zwiększona wrażliwość skóry

Oczywiście aby uniknąć efektów fotostarzenia należy unikać ekspozycji słonecznej między godziną 10-14 a jeśli musimy przebywać wtedy na słońcu, szukać cienia. Należy stosować odzież ochronną oraz preparaty z filtrem ochronnym (minimum SPF 15).
Zatrzymując się przy preparatach ochronnych – istnieją naturalne substancje mogące w skuteczny ale i bezpieczny sposób zapobiegać szkodliwym skutkom działania promieni ultrafioletowych.
Poniżej podam listę naturalnych olejów, które nie tylko będą nas chronić przed słońcem ale i dodatkowo odżywią i nawilżą naszą skórę:
  • olej z pestek malin – pełni rolę naturalnego filtra przeciwsłonecznego w zakresie SPF 30-50. Dodatkowo wykazuje działania rozjaśniające, ujędrniające i przeciwzapalne.
  • olej marchewkowy – chroni przed promieniowaniem w zakresie SPF 30-40. Olej ten wzmacnia skórę, łagodzi, wygładza i bardzo dobrze regeneruje.
  • olej sezamowy – ma faktor SPF 4. Utrzymuje nawilżenie skóry oraz ma działanie przeciwstarzeniowe.
  • olej kokosowy – tutaj współczynnik ochrony to SPF 2-10. Bardzo dobrze nawilża i odżywia skórę, łagodzi podrażnienia.
  • masło shea – popularne masło shea uchroni nas przed promieniem na poziomie SPF 10. Dodatkowo masło to uelastyczni, odżywi i nawilży skórę całego ciała.
  • olej awokado - ma filtr SPF 4-15. Odżywia skórę oraz uzupełnia barierę lipidową skóry.
  • oliwa z oliwek – posiada ochronę w zakresie SPF 8. Ma działanie ochronne, nawilżające, przeciwzapalne i antyalergiczne.
  • olej z kiełków pszenicy - SPF 20. Chroni przed utratą wilgoci, wygładza i wykazuje działanie ochronne.
  • olej z orzechów macadamia - zawiera SPF 6 oraz działa zmiękczająco, wygładzająco oraz łagodząco.
  • olej migdałowy – Wygładza i zmiękcza skórę a jego działanie ochronne to SPF 5.
http://www.kliknijwzdrowie.pl/olejek-do-ciala-z-oleju-kokosowego/

Z ciekawostek skóra każdego z nas wydziela sebum, które stanowi naturalną ochronę przeciwsłoneczną w zakresie 6-8 SPF. Dlatego też przed opalaniem nie zmywajmy jej prysznicem ;) Ostatnie badania wykazały, że picie kawy bogatej w polifenole pomaga chronić naszą skórę przed spowodowanymi fotostarzeniem przebarwieniami. Na drugim miejscu uplasowała się zielona herbata.

Na koniec kilka słów o korzystaniu z solarium. Niektórzy bowiem nadal uważają, że opalanie się w solarium jest bezpieczniejsze niż zwykłe kąpiele słoneczne. Nic bardziej mylnego. Lampy w solariach emitują głównie promieniowanie UVA, które dociera do skóry właściwej. Promienie UVA przyśpieszają starzenie skóry, sprzyjają nowotworom a także niszczą włosy i paznokcie. Nie chcę tu pisać o całkowitej rezygnacji z solarium, ponieważ w szare lub zimowe dni na pewno poprawi nam nastrój. Należy jednak ograniczyć takie wizyty do 2-3 do roku. A korzystając z solarium pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Należy nie zapominać o użyciu filtra ochronnego, wyłączeniu lampy na twarz (skóra jest tu bardzo delikatna) albo zastosowaniu okularów ochronnych, sztyftu z filtrem do ust, należy chronić także brodawki piersiowe (np. płatkami kosmetycznymi). Pamiętajmy, żeby po opalaniu dobrze nawilżyć skórę oraz uzupełnić płyny pijąc około litra wody.

http://www.glamki.pl/uroda/pielegnacja/uwaga-na-solaria-czy-opalanie-w-solarium-jest-niebezpieczne-sprawdz-czym-grozi-solarium,20_5970.html
Istnieją również bezwzględne przeciwwskazania do korzystania z solarium:
  • ciąża i okres do 2miesięcy po porodzie
  • choroby tkanki łącznej np. toczeń
  • choroby serca, cukrzyca, bielactwo, nadciśnienie, łuszczyca, trądzik różowaty, opryszczka, choroby nerek czy tarczycy
  • przyjmowanie leków światłouczulających np. antykoncepcyjnych czy z wyciągiem z dziurawca
  • stosowanie kosmetyków z retinolem i kwasami AHA
  • skłonność do rozszerzonych i pękających naczynek
  • okres po zabiegu depilacji, zamykania naczynek lub złuszczaniu naskórka
  • posiadanie I fototypu skóry

Pamiętajmy, szczególnie teraz w okresie letnim o ostrożnym dawkowaniu słońca i skutecznej ochronie. Zapobiegniemy nie tylko bolesnym poparzeniom ale i zachowamy młody wygląd na dłużej.

2 komentarze:

  1. Racja, trzeba uważać na słońce, tym bardziej że niestety bardziej grzeje i parzy niż opala :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Poprawić nawilżenie skóry można przez uzdatnienie wody prysznicowej. Można to w łatwy sposób uzyskać nakładając na prysznic filtr prysznicowo-kąpielowy z systemem kdf. U nas ten filtr bardzo poprawił nawilżenie skóry całej rodziny.

    OdpowiedzUsuń